مقام معظم رهبری (مدظله العالی) | آن‌ها [امریکاییها]، یک جنگ فرهنگی راه انداختند که دفاع مقدس فراموش شود. جمهوری اسلامی فناوری نرم راهیان نور را راه انداخت. ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ | راهیان نور کار بسیار بزرگ و مهمّی است. ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | راهیان نور یک فنّاوری جدید برای استفاده‌ی از معدن تمام‌نشدنی سالهای دفاع مقدّس است، معنایش این است که همه‌ی کشور باید از این استفاده کند و قدر آن را بداند. ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | این حرکت راهیان نور را مغتنم بشمرید. ۱۳۹۳/۰۱/۰۶ | راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی یک سنت حسنه به منظور پیشگیری از دو آسیب «فراموشی» و «تحریف» است. ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ | «راهیان نور»، بحمدالله این حرکت موفّق -که چند سالی است در کشور راه افتاده و روز‌به‌روز بحمدالله توسعه پیدا کرده است- یکی از جلوه‌های پاسداشت دوران دفاع مقدّس است. ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ | من از این حرکت راهیان نور -که چند سال است بحمدالله روزبه‌روز هم در کشور توسعه پیدا کرده- بسیار خرسندم و این حرکت را حرکت بسیار بابرکتی میدانم. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | نکته‌ی اصلی و کلیدی در اردوهای راهیان نور، ایجاد زمینه برای «زیارت با معرفت» است. ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ | آنچه مهم است این است که ملت ایران این مقطع تاریخی حساس دفاع مقدس را هرگز فراموش نکند و سالهای پرمحنت، ولی پرافتخار دوران جنگ تحمیلی را هرگز از یاد نبرید. این آمدنها، این اظهار ارادتها، این یادبود گرفتنها، کمک میکند به اینکه این یادها در ذهنها زنده بماند. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | مردم کشور، این سنت بسیار ستودنی [راهیان نور] را از چند سال پیش در پیش گرفتند که بیایند این مناطق را سالیانه -بخصوص در ایام اول سال- زیارت کنند. اینجا زیارتگاه است. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | برای من مایه‌ی افتخار و سربلندی است که در این نقطه، در جمع شما راهیان نور و مجموعه‌ی عشاق دل‌باخته‌ی یاد شهیدان حضور داشته باشم. ۱۳۸۵/۰۱/۰۵
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) | آن‌ها [امریکاییها]، یک جنگ فرهنگی راه انداختند که دفاع مقدس فراموش شود. جمهوری اسلامی فناوری نرم راهیان نور را راه انداخت. ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ | راهیان نور کار بسیار بزرگ و مهمّی است. ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | راهیان نور یک فنّاوری جدید برای استفاده‌ی از معدن تمام‌نشدنی سالهای دفاع مقدّس است، معنایش این است که همه‌ی کشور باید از این استفاده کند و قدر آن را بداند. ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | این حرکت راهیان نور را مغتنم بشمرید. ۱۳۹۳/۰۱/۰۶ | راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی یک سنت حسنه به منظور پیشگیری از دو آسیب «فراموشی» و «تحریف» است. ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ | «راهیان نور»، بحمدالله این حرکت موفّق -که چند سالی است در کشور راه افتاده و روز‌به‌روز بحمدالله توسعه پیدا کرده است- یکی از جلوه‌های پاسداشت دوران دفاع مقدّس است. ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ | من از این حرکت راهیان نور -که چند سال است بحمدالله روزبه‌روز هم در کشور توسعه پیدا کرده- بسیار خرسندم و این حرکت را حرکت بسیار بابرکتی میدانم. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | نکته‌ی اصلی و کلیدی در اردوهای راهیان نور، ایجاد زمینه برای «زیارت با معرفت» است. ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ | آنچه مهم است این است که ملت ایران این مقطع تاریخی حساس دفاع مقدس را هرگز فراموش نکند و سالهای پرمحنت، ولی پرافتخار دوران جنگ تحمیلی را هرگز از یاد نبرید. این آمدنها، این اظهار ارادتها، این یادبود گرفتنها، کمک میکند به اینکه این یادها در ذهنها زنده بماند. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | مردم کشور، این سنت بسیار ستودنی [راهیان نور] را از چند سال پیش در پیش گرفتند که بیایند این مناطق را سالیانه -بخصوص در ایام اول سال- زیارت کنند. اینجا زیارتگاه است. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | برای من مایه‌ی افتخار و سربلندی است که در این نقطه، در جمع شما راهیان نور و مجموعه‌ی عشاق دل‌باخته‌ی یاد شهیدان حضور داشته باشم. ۱۳۸۵/۰۱/۰۵
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) | آن‌ها [امریکاییها]، یک جنگ فرهنگی راه انداختند که دفاع مقدس فراموش شود. جمهوری اسلامی فناوری نرم راهیان نور را راه انداخت. ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ | راهیان نور کار بسیار بزرگ و مهمّی است. ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | راهیان نور یک فنّاوری جدید برای استفاده‌ی از معدن تمام‌نشدنی سالهای دفاع مقدّس است، معنایش این است که همه‌ی کشور باید از این استفاده کند و قدر آن را بداند. ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | این حرکت راهیان نور را مغتنم بشمرید. ۱۳۹۳/۰۱/۰۶ | راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی یک سنت حسنه به منظور پیشگیری از دو آسیب «فراموشی» و «تحریف» است. ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ | «راهیان نور»، بحمدالله این حرکت موفّق -که چند سالی است در کشور راه افتاده و روز‌به‌روز بحمدالله توسعه پیدا کرده است- یکی از جلوه‌های پاسداشت دوران دفاع مقدّس است. ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ | من از این حرکت راهیان نور -که چند سال است بحمدالله روزبه‌روز هم در کشور توسعه پیدا کرده- بسیار خرسندم و این حرکت را حرکت بسیار بابرکتی میدانم. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | نکته‌ی اصلی و کلیدی در اردوهای راهیان نور، ایجاد زمینه برای «زیارت با معرفت» است. ۱۳۹۲/۱۲/۲۶ | آنچه مهم است این است که ملت ایران این مقطع تاریخی حساس دفاع مقدس را هرگز فراموش نکند و سالهای پرمحنت، ولی پرافتخار دوران جنگ تحمیلی را هرگز از یاد نبرید. این آمدنها، این اظهار ارادتها، این یادبود گرفتنها، کمک میکند به اینکه این یادها در ذهنها زنده بماند. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | مردم کشور، این سنت بسیار ستودنی [راهیان نور] را از چند سال پیش در پیش گرفتند که بیایند این مناطق را سالیانه -بخصوص در ایام اول سال- زیارت کنند. اینجا زیارتگاه است. ۱۳۸۹/۰۱/۱۱ | برای من مایه‌ی افتخار و سربلندی است که در این نقطه، در جمع شما راهیان نور و مجموعه‌ی عشاق دل‌باخته‌ی یاد شهیدان حضور داشته باشم. ۱۳۸۵/۰۱/۰۵
۰
تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۸۱۴۵
یادداشت:

راهیان نور مرز پیوند با نینوای حسین (ع)

به قلم: خادم الشهدا میثم ابراهیمی
راهیان نور مرز پیوند با نینوای حسین (ع)
به گزارش گروه مقاومت راهیان نور، یادمان‌های دفاع مقدس به عنوان محوری‌ترین فعالیت و عنصرکارامد درعرصه انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب و حفظ فرهنگ عاشورا به نسل های آینده نقش داشته و فعالیت در این عرصه گامی به سوی نهادینه کردن ارزش های دفاع مقدس است.


گسترش برنامه‌های دفاع مقدس نقش موثری برای نیاز نسل آینده به فرهنگ شهادت و عاشورا دارد.

ارتباط دادن این یادمان‌ها و فرهنگ عاشورایی نماد هر ملتی برای تعالی نیازمند معرفی الگوها و اسطوره‌های خود به جوانان و نسل‌های آینده است و الگوها و شخصیت‌های بی‌نظیری که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند باید به مردم و نسل امروز معرفی شوند و یادمان‌های دفاع مقدس فضاسازی ذهنی و قلبی در این زمینه را بر عهده دارد.

با شروع ایام اربعین حسینی، تعداد زیادی از علاقمندان امام حسین(ع) جهت شرکت در این فریضه بزرگ قطعا از این یادمان ها باید عبور کنند و وارد سرزمین عراق شوند.

در راستای اعتلای ارزش‌های دفاع مقدس و عاشورا و ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت انتقال فرهنگ دفاع مقدس نقش تاثیرگذاری در تعالی اجتماعی دارد.

عملیاتی شدن برنامه فرهنگی پیاده روی اربعین حسینی در حوزه حفظ آثار و برکات گنجینه‌های تمام نشدنی دفاع مقدس و حفاظت از این ارزش‌ها نیز موثر بوده است.

یادمان‌های دفاع مقدس و مشهد شهیدان سال‌های جنگ تحمیلی باید به آوردگاه بزرگ فرهنگی اجتماعی تبدیل شود به گونه ای که مردم به ویژه جوانان و نوجوانان با حضور در این مکان های مقدس و خاکریزهای خط مقدم جبهه فرهنگی و نبرد با دشمن با تجدید روحیه ای مضاعف در پیاده روی به سوی ضریح نور امام عاشقان آغاز کنند.
 

این یک نکته است که ما زندگی شهیدان را، برای جوان هایمان، برای نسل های رو به آینده‌مان تصویر کنیم، ترسیم کنیم، به آنها نشان بدهیم که ببینند چه بود و چه شد.

دفاع مقدس ما یک‌چیز کوچکی نبود؛ ما هنوز هم بعد از گذشت سال ها، ابعاد مهمّ این دفاع و مقاومت بزرگ ملت را درست نتوانستیم برای مخاطبین خودمان تشریح کنیم؛ یک جنگ بین‌المللی بود، یک جنگ جهانی بود علیه اسلام، علیه حاکمیّت اسلام، علیه امام بزرگوار.

حالا قلّه‌ی آن و به‌ اصطلاح سرِ نیزه را آن بدبختِ بی‌عقلِ بعثیِ صدّام قرار داده بودند وَ الّا پشت‌سر او، عقبه‌ی او دیگران بودند؛ کسانی که به او کمک میکردند، کسانی که به او راه نشان میدادند، کسانی که وسایل کار او را برایش فراهم میکردند؛ اگر یک وقتی هم احتمالاً سست میشد، تقویتش میکردند که نگذارند [ضعیف شود]؛ ما با یک چنین جنگی مواجه بودیم. این هایی که توانستند کشور را از یک چنین بلیّه‌ای نجات بدهند، چه کسانی بودند؟

این برای جوان امروز ما مهم است. اینها چه کسانی بودند که توانستند کشور را نجات بدهند و در وسط میدان بروند؟ اینها مهم است. بنابراین این یک نکته است که بایستی رفتارشناسی این جوان ها برای مخاطبین امروز روشن باشد.

شهدا آرمانشان اسلام بود، آرمانشان خدا بود، آرمانشان حکومت_دینی و اسلامی بود؛ این بود که این جوان را میکشاند و می بُرد جبهه. کسی که باور ندارد، وصیّت‌نامه‌ها را نگاه کند؛ اینکه امام بزرگوار توصیه می کردند که پنجاه سال عبادت کردید خدا قبول کند، بروید یک بار هم این وصیّت‌نامه‌ها را بخوانید؛ این به‌خاطر این است که این وصیّت‌نامه نشان می دهد که این جوان برای چه رفته؛ چه جاذبه‌ای، چه مغناطیسی او را حرکت داده؛ از هوس های جوانی بگذرد، از درسش بگذرد، از دانشگاهش بگذرد، از محیط راحت زندگی کنار پدر و مادر بگذرد، بیاید در سرمای منطقه‌ی غرب یا گرمای منطقه‌ی خوزستان، آنجا با دشمن بجنگد و جانش را کف دستش بگیرد. جنگیدن با دشمن هم از دور یک چیز آسانی به نظر می‌آید؛ تا کسی نرود آنجا، صدای توپ و تفنگ و انفجار و مانند اینها را نبیند و نشنود، درست درک نمیکند که چه خبر است. این جوان پا میشود میرود آنجا، جانش را کف دستش میگیرد، از خطرات عبور میکند، برای چه؟ این در وصیّت‌نامه‌ها منعکس است؛ برای خدا، برای امام، برای حجاب. دیدید در وصیّت‌نامه‌های شهدا چقدر درباره‌ی حجاب توصیه شده؛ خب، حجاب یک حکم دینی است؛ این آرمان شهیدان فراموش نشود. این‌جور نباشد که تصوّر بشود «فقط یک جنگی بود مثل جنگ هایی که بقیّه دارند در دنیا میکنند؛ بالاخره هر کشوری دشمنی دارد، گاهی جنگی اتّفاق می‌افتد، جوانهایی میروند در جبهه و میجنگند؛ کشته میشوند یا زنده بر میگردند یا مجروح برمیگردند؛ اینها هم مثل آنها»، این نبود قضیّه؛ قضیّه قضیّه‌ی دین بود، قضیّه‌ی آرمان الهی بود، قضیّه‌ی حاکمیّت اسلام بود، قضیّه‌ی انقلاب بود، اسلام انقلابی بود که اینها را میکشاند

 

از آنجا که حرکت سیدالشهدا(ع) در عاشورا یک حرکت اصلی برای دین است. با توجه به فرمایش حضرت که فرموند: من برای اصلاح دین جدم قیام کردم.ما نیز برای تداوم وتقویت مکتب اسلام علی رغم همه ی جریانات موجود در جهان اسلام ازجمله انحرفات، بدعت ها وهمچنین وجود گروههای تکفیری درعراق وسوریه که متاسفانه دین مبین اسلام رامشوق کرده اند در جهت تقویت پیاده روی اربعین حرکت می کنیم.


زمانی که زائر وارد مرز می شود قطعا در کنار یادمان های شهدا و دفاع مقدس قرارمی گیرد. این یعنی مبدا عاشقی و بستن عهد و پیمان.

این پیوند و حرکت در واقع تبدیل به یک حرکت جهانی شده است و پیش از اینکه نگاه به گذشته داشته باشد نگاه به آینده دارد و می خواهد زمینه ساز ظهور حضرت بقیه الله(عج) شود.

این پیاده روی عمل مهمی است  به چند منظور انجام می شودکه اهم انان نگاه تبلیغی در جهان است وقتی شبکه های تبلیغی این جمعیت را نمایش می دهند. جویای علت ان خواهند شد و در ایجاد شور و شوق حسینی برای همه ی مشتاقان موثر خواهد بود.

هر حرکتی برای خدا باشد مردم به آن جذب خواهند شد به عنوان مصداق، خون‌های پاکی که در دفاع مقدس ریخته، یا عزیزانی که در دفاع ازحریم حضرت زینب(س)جان خود را ازدست می دهند چون نیتی خدایی دارند همه ی سلایق حتی انانی که خیلی معتقد به این ارزش‌ها نیستند، به آنها غبطه خورده و جذب این ارزشها می‌شوند.

اسلام حدومرز نمی شناسد و در روابط بین الملل مسایل اجتماعی و انسانی حرفی برای گفتن خواهد داشت که اربعین حسینی  می تواند نقش افرین باشد و تاثیرش را بر همه جهانیان نشان خواهند داد.

خادم الشهدا میثم ابراهیمی نویسنده و محقق

نام شما

آدرس ايميل شما