ستاد مرکزی راهیان نور کشور 4 فروردين 1398 ساعت 20:05 http://www.rahianenoor.com/fa/interview/14144/روحانیت-هشت-سال-دفاع-مقدس-بیشترین-آمار-شهدا-داشته-جوان-مؤمن-انقلابی-کسی-دارای-فکر-اندیشه -------------------------------------------------- کارشناس مسائل مذهبی: عنوان : روحانیت در هشت سال دفاع مقدس، بیشترین آمار شهدا را داشته است/ جوان مؤمن انقلابی کسی است که دارای فکر و اندیشه است -------------------------------------------------- اهواز – جهاد رسانه ای شهید رهبر؛ حجت الاسلام موسوی مطلق با بیان اینکه روحانیت در هشت سال دفاع مقدس، بیشترین آمار شهدا را داشته است،گفت: جوان مؤمن انقلابی کسی است که دارای فکر و اندیشه است. متن : به گزارش راهیان نور، حجت الاسلام سید عباس موسوی مطلق، کارشناس مسائل مذهبی، با حضور و بازدید از مرکز رسانه ای راهیان نور با خبرنگار اینرسانه به گفت وگو پرداخت . راهیان نور: نقش و حرکت عظیم راهیان نور را چگونه ارزیابی می کنید؟ موسوی مطلق: من کوچک تر از آن هستم که بخواهم چنین مجموعه و حرکت عظیم فرهنگی را ارزیابی کنم، من برای استفاده و فیض بردن آمده ام و چیزی غیر از نور هم ندیده ام، آنجا هم که نور باشد، ظلمتی نمی بینیم. راهیان نور: حضرت آقا بار ها در سخنان ارزشمند خود از راهیان نور به عنوان یک رسانه در مقابل جبهه ضد فرهنگی که دشمنان انقلاب آغاز کردند، نام برده اند. نقش راهیان نور در تقویت و اصلاح فرهنگ جامعه چیست؟ موسوی مطلق: رسالت ما ایناست که بعد از جنگ پیام شهدا را به مردم برسانیم، اهداف و آرمان هایی که داشتند و آنچه مدنظر شهدا بودهرا انتقال بدهیم. یکی از بهترین ابزار های انتقال راهیان نور است که هر سال پر بار تر و با شکوه تر برگزار می شود. جایگاه راهیان نور، یک جایگاه پیام رسانی است؛ یعنی پیامبران جنگ ما هستند. شما می بینید که قدم زدن در این مکان های مقدس چگونه حال معنوی افراد را دگرگون می کند. راهیان نور: روحانیت در زمان دفاع مقدس در ایجاد شور و اشتیاق برای حضور رزمندگان در جبهه جنگ حق علیه باطل نقش مؤثری ایفا کردند، امروز روحانیت در جبهه ضد فرهنگی دشمنان و حجمه هایی که علیه انقلاب اسلامی شکل گرفته است، چه نقشی دارد؟ موسوی مطلق: روحانیتدر هشت سال دفاع مقدس، بیشترین آمار شهدا را داشته است؛ یعنی به تعداد شهدایی که تقدیم کرده بر حسب جمعیتی که داشته، در صدر جدول تمام اقشار است. اکنون سؤال این است که آیابعد از جنگ هم در میان سایر اقشار بیشترین مُبلغ شهید را داریم یا خیر؟ بیشترین کشته جنگ فرهنگی و شهید جنگ فرهنگی را داریم یا خیر؟ اگر اکنون هم آمارحضور روحانیت را در تمام عرصه هایی که مربوط به نظام و انقلاب است، در صدر نشان دهد، می توانیم بگوییم حوزهیک حوزه انقلابی است، در غیر این صورت، چنین نیست. در زمان جنگ و قبل از انقلاب، حوزه انقلابی بود، چرا که انقلاب از حوزه برخاست. حوزه انقلاب را تقویت کرد و در زمان جنگ حضور همه جانبه داشت. کمال بی انصافی است که یک روحانی نسبت به انقلاب بی تفاوت باشد، در این صورت اسم آن روحانی باید از این لیست خط بخورد؛ یعنی حقیقت روحانیت باید انقلابی باشد، اگر چنین نبود، باید بگوییم... را غصب کردند. اعتبار و ارزش روحانیت به انقلاب است. ممکن است کسی بگوید روحانیت یک سابقه طولانی داشته است؛ اما آیا این سابقه غیر از انتساب آن به اهل بیت است؟ مگر مسیر اهل بیت چیزی غیر از انقلابی گری بوده است؟ من این مسئله را بار ها از مرحوم آیت الله شاهرودی شنیدم که می گفتند که شب 22 بهمنخدمت مرحوم شهید صدر بودیم، وقتی خبر پیروزی انقلاب رسید، ایشان فرمودند: الآن آرزوی انبیا محقق شد. 124 هزار پیامبر، 250 سال حضور اهل بیت، آرزویشان با انقلاب اسلامی محقق شد. ما اکنون در ابتدای این آرزو قرار داریم و طبیعتا تا رسیدن به قله راه درازی در پیش خواهیم داشت، روحانیت در این مسیر باید حضور قوی و چشم گیری داشته باشد؛ اما نوع این حضور بر حسب استعداد ها و توانمندی ها متفاوت است. راهیان نور: رابطه راهیان نور با دفاع از ولایت و حرم مطهر حضرت زینب(س) را چگونه می توان ترسیم کرد؟ موسوی مطلق: به نظر می رسد راهیان نور و مجموعه ای که یادمان شهدا است، همچون یک مجموعه دانشگاهی است، کسی که وارد این مجموعه می شود، زمانی که خارج می شود مثل آن است که فارغ التحصیل می شود، حربه ای هم که از آن بهره گرفته می شود دفاع است، چه دفاع از حرم وحریم اهل بیت؛ یعنی هر کسی این مجموعه ها را زیارت می کند تأثیر می گیرد، مگر این که: هر آنکه زنده نیست دلش به عشق، بر او نمرده به فتوای من نمازکنید؛ اما فطرت های بیدار وقتی به این جا می آیند و برمی گردند، روحشان آماده است هم برای دفاع از حرم اهل بیت، هم حریم آن بزرگواران. گاهی لازم است برای دفاع از حرم سلاح به دست گرفت، گاهی برای دفاع از حریم اهل بیت باید بر روی قلب ها و مغز ها نفوذ کرد. کسانی که به این مجموعه می آیند، برای هر گونه مبارزه و جهادی آماده می شوند. راهیان نور: مسئولاندر قبال راهیان نور و دفاع مقدس چه وظیفه ای دارند و وظیفه جوان مؤمن انقلابی در قبال راهیان نور چیست؟ موسوی مطلق: مصلحت دید من آن است که یاران همه کار بگذارند و خم طره یاری گیرنداگر نظر من را بخواهید، می گویم مسئولان باید تمام کار های خود را کنار بگذارند و مبنای فکر، اندیشه، عمل و قول خود را شهدا قرار بدهند و بعد معلوم خواهد شد که پیروز می شوند. این که گاهی دچار شکست و یأس و نا امیدی می شوند، به این دلیل است که از فرهنگ شهدا فاصله گرفته اند. اگر در راستای اندیشه شهدا حرکت کنند، قطعا رشد خواهند کرد. ای کاش که مسئولان بیشتر به این مسئله توجه کنند. هر مسئولی که با این اندیشه آشنا شد، موفق تر بود، هر کس هم که فاصله گرفت، هم مثل این است که از کانون نور فاصله گرفته است و به دام دشمن می افتد. در خصوص بخش دوم سؤال، اگر فردی مؤمن و انقلابی است کهرسالتش را انجام می دهد. رسالت جوان این است که باید فکر کند که امنیت، آسایشی که اکنون دارد، این اقتداری که اکنون ما در دنیا داریم، از کجا آمده است؟ زمانی خدمت آقای ظریف، وزیر امور خارجه بودیم، من از ایشان پرسیدم آیاواقعا در دنیا اقتدار داریم یا خودمان فکر می کنیم که اقتدار داریم؟ وی گفتما اقتدار داریم و تعبیر جالبی هم به کار بردند، گفتند: اقتدار ایران اسلامی مثل این است که کسی از بیرون کوه دماوند را نگاه می کند و صلابت آن را می بیند؛ اما کسی کهاز کوه بالا می رود شاید خیلی این صلابت را درک نکند. نمی شود گفت که ما داریم به یک ابرقدرت تبدیل می شویم، اگر نیک بنگری، اکنون ما ابرقدرتیم و جوان باید فکر کند که این اقتدار مدیون چه چیزی است. اولین رسالت جوان تفکر و اندیشیدن است و سپس بر اساس نتیجه ای که از آن تفکر کسب می کند، دست به عمل بزند. قطعا زمانی که بر مبنای تفکر و اندیشه عمل کند، نتیجه آن مثبت خواهد شد. وقتی جوانی در این مسیر قرار گرفت، به یک جوان مؤمن انقلابی تبدیل می شود. حال مؤمن انقلابی به چه معنا است؟ جوان مؤمن انقلابی کسی است که دارای فکر و اندیشه است، کسی است که دارای کوشش و تلاش است و تمام اهداف و آرمانش رسیدن به مقصد است. در هر زمینه ای هم که جوانان مؤمن انقلابی ما وارد شدند، خوش درخشیدند. دشمن نمی خواهد این ها را ببیند. دشمن نه می خواهد جوان ما را ببیند، نه می خواهد جوان مؤمن انقلابی ما را ببیند و مدام هم نا امیدی را در جامعه ما القا می کند؛ در حالی که واقعا این چنین نیست. علاقه و رغبت بیش از آن چیزی است که دشمن القا می کند. گاهی در کشور خودمان هم از نا امیدی می گویند، بر اساس فضای مجازی و ظاهر جامعه این گونه نتیجه می گیرند؛ اما کسی که اهل فن و بصیرت باشد و مردم را شناخته باشد، همچون حضرت آقا، جامعه را به گونه ای دیگر می بیند. فرقی میان سید جمال الدین اسدآبادی و حضرت امام وجود دارد. سید جمال اسدآبادی بیان کرده بود که من ملوک را دیدم؛ یعنی در پی آن بود که سران کشور ها را ببیند که در جامعه اصلاح گری کند؛ اما امام چه کرد، او مردم را دید. چون مردم را دید و آنها را خوب شناخت به واسطه مردم و لطف پروردگار این حماسه بزرگ را خلق کرد؛ لذا حضرت آقا به معنای واقعی مردم شناس و جوان شناس است و همواره هم از امید می گوید، یک امید واقعی در میدان، نه چیزی که در حد حرف باشد؛ اما دشمن نمی خواهد این را ببیند. یکی از مسئولان آماری ارائه کرد مبنی بر آنکه میانگین سنی دانشمندان هسته ای ما بین 30 تا 40 سال است و 90 درصد آنها از جوانان مؤمن انقلابی مذهبی معتقدند. دشمن نمی خواهد این ها را ببیند و جوانی را می بیند که یک ظاهر غلطی دارد، گول خورده است یا شست و شوی مغزی داده شده است، مگر ما چه قدر از این جوان ها داریم. مراسم اعتکاف را ببینید، در بعضی شهر ها مسجد کم است و اعتکاف در دو نوبت برگزار می شود و همه هم جوان هستند. در کجای دنیا داریم که 30 سال از جنگی گذشته باشد و جمعیت میلیونی در بهترین وقت سال خود به زیارت مناطق جنگی می روند؟ این ها برای دشمن قابل تحمل نیست. راهیان نور: راهیان نور در عملی سازی بیانیه گام دوم انقلاب حضرت آقا چه ظرفیتی می تواند داشته باشد؟ موسوی مطلق: هر چیزی که متعلق به انقلاب است، ظرفیت آن در راهیان نور وجود دارد؛ یعنی هر چیزی که بتواند انقلاب ما را پیش ببرد و تبیین و صادر کند، راهیان نور ظرفیت آن را دارد. ما نباید به راهیان نور نگاه ملکی داشته باشیم و آن را به یک منطقه جغرافیایی محدود کنیم. اهمیت گام دوم انقلاب هم کاملا مشخص است و اهمیت آن به اندازه اصل انقلاب است و ما در طول تاریخ، بیانیه و مطلبی با اهمیت و ارزش بیانیه گام دوم، اگر بگوییم نداشتیم، مبالغه نکردیم و نباید فراموش شود و با آن کلیشه ای برخورد شود، باید به یک گفتمان تبدیل شود. وقتی به یک گفتمان تبدیل شد، عوام و خواص باید پیرامون آن بحث کنند؛ اما متأسفانه در چند ماه گذشته با وجود تمام ظرفیت هایی که در دست نظام است، این بیانیه هنوز به گفتمان تبدیل نشده است. این بیانیه مثل 12 بهمن است که امام آمد و 10 پس از آن پیروزی خلق شد، پس از صدور این بیانیه هم با توجه به اهمیتی که داشت باید یک دهه فجر خلق می شد؛ اما ما حتی چنین پیروزی هم پس از آن نداشتیم. گام دوم انقلاب مثل یک دستور العمل الهی و سیاسی است و تمام مسئولان و قانون گذاران ما در تمام تصمیم هایی که می گیرند، باید این بیانیه را پیش روی خود داشته باشند. راهیان نور: نظر شما در خصوص شعار امسال حرکت عظیم راهیان نور چیست؟ موسوی مطلق: دو سه هفته پیش به یکی از شعرای عزیز کشور عرض کردم که یک شعر برای بقیع بگو. گفت شعر زیاد گفته شده است، گفتم شعری که ما داریم می سازیم، گفت واقعا؟ گفتم ما در زمان زعامت مقام معظم رهبری، عجایب زیادی مشاهده خواهیم کرد، یکی از آنها نابودی آل سعود است، یکی از آنها ساخت بقیع است و یکی هم نابودی آل یهود است. شکوه مرجعیت حضرت آقا هنوز مانده است، تا یک قدمی آن رفته ایم و انشاالله به زودی شکوه عظیمی از تاریخ مرجعیت را شاهد خواهیم بود و به دنبال آن یک شکوه بی نظیری نسبت به انقلاب اسلامی خواهیم داشت. راهیان نور: در پایان اگر عرضی دارید بفرمایید؟ موسوی مطلق: خیر، عرضی نیست. در جایی که یاد و اسم شهدا به میان می آید، شاید سکوت بلند ترین فریاد باشد، مگر این که بزرگواری مثل شما انسان را وادار به حرف کند. دریافت فیلم این گفت و گو گفتگواز: ناصر مومنیان خبرنگار جهاد رسانه ای شهید رهبر انتهای پیام/